Geschiedenis van Köla
1870, Michael Kodel stichtte een mechanische werkplaats, een paar jaar later begon men met de productie van eenvoudige agrarische machines, zoals bietensnijder en dergelijke. In 1909, nam zoon William het bedrijf over, samen met zijn zwager Paul Böhm. Reeds in 1890 ontstond de eerste dorsmachine. Uit dit eenvoudige begin, ontstond de grootste dorsmachine fabriek in Europa in de jaren 1930. Een totaal van meer dan 100.000 dorsmachines werden gebouwd. 1940 Köla begonnen met de ontwikkeling van de eerste maaidorsers. Vanaf dat moment word het bedrijf Ködel & Böhm genoemd. Ondertussen werden de hakselaars en stro-persen opgenomen in het programma en, later, een breed scala aan landbouwwagens.
Van de productie van veldhakselaars was Köla enkele jaren de marktleider. In 1962, behoorde het bedrijf tot de pioniers op het gebied van de ontwikkeling van maaidorsers. Kort daarna bracht Kodel & Böhm de eerste maaidorser met hydrostatische aandrijving op de markt. In 1969, verkochten de eigenaren het bedrijf aan de KHD Group ( Klöckner-Humboldt Deutz AG )en tot vandaag
Isaria Maschinenfabrik GmbH, Dingolfing, Bayern D.
Sinds 1905 producent van zaaimachines
Geschiedenis van deze firma:
Marcus Glas begon al vroeg in de 19e eeuw met een reparatiewerkplaats voor landbouwwerktuigen. Zijn zoon Andreas zette het bedrijf in 1883 voort als "Andreas Glas Reparaturwerkstätte für Landwirtschaftliche Maschinen mit Dampfbetrieb".
Adreas' zoon Hans (geboren in 1890) ging al op jonge leeftijd als leerling bij zijn vader aan de slag, maar werd uiteindelijk vertegenwoordiger van de Massey Harris tractoren. Van 1910 tot 1924 werkte hij in Toronto. In 1930 verhuisde hij terug naar Duitsland. Vader Andreas had door de slechte economische tijden zijn fabriek moeten verkopen, maar Hans wist alle aandelen terug te kopen en loodste het bedrijf door de Tweede Wereldoorlog.
In 1948 was het de grootste zaaimachineproducent in Europa.
In 1949 werd het bedrijf een BV: Isaria Maschinenfabrik GmbH.
In 1950 ging men scooters fabriceren onder de naam Goggo.
In 1955 kwam de Goggomobiel auto, de T600 en de K600
In 1960 volgden de 1004, 1204, 1304.
In 1964 kwamen de 1300 en de 1700 modellen.
In 1966 werd de firma Glas overgenomen door BMW, voor 9.1 miljoen DM
In 1950 beginnen de drie broers Max, Cees en Fred Liet in Purmerend met het maken van kruiwagens. Dit werd de aanzet van een wereldwijd bekend voersysteem. In 1958 wordt het bedrijf Mullos uit Losser overgenomen, de producent van hooiblazers. Het bedrijf word groter en dus moet men op zoek naar een andere plek. Aan de Smitsbreeweg in Losser vinden de gebroeders een nieuwe stek.
Het bedrijf groeit langzaam en gestaag verder tot het weer wil uitbreiden en op zoek gaat naar een geschikte plek in Losser. Helaas komen Trioliet en de gemeente niet tot elkaar. In 1997 verhuist men naar Oldenzaal. Veel werknemers uit Losser vinden nog steeds daar hun werkplek.
Inmiddels is het een bedrijf met 230 werknemers en een oppervlakte van 5.200 m3 met een geschiedenis van 65 jaar. Nu heeft de volgende generatie inmiddels de leiding overgenomen en staat Robert Liet aan het roer.
1950 Drie (trio) broers Liet richten in Purmerent Trioliet op
1958 Overname van Mullos (fabrikant van hooiblazers) en verhuizen naar Losser
1973 Introductie van de eerste Kuilvoersnijder van het type steekschop
1978 Ontwikkeling van de kuilvoersnijder van het type zaag
1983 Ontwikkeling van de kuilvoersnijder van het type TU
1990 Introductie van de multifunctionele kuilvoerverwerkende machines
1997 Verhuizing van Losser naar Oldenzaal
2005 Introductie zelfrijdende voermengwagen Triotrac
2006 Introductie automitisch voersysteem Triomatic
2010 Introductie zelfrijdende voermengwagen Smartrac
2011 Introductie s'wereld grootste 3 vijzel voermengwagen (52m³)
2013 Introductie Triomix P, zelfladende voermengwagen met hooiblazer
2014 Verhuizing naar ons nieuwe hoofdkantoor aan de Kleibultweg
2015 De bouw van de nieuwe montagehal en het nieuwe logistiek cenrum,
2020 Trioliet neemt de fabriek van de Poolse tractor- en landbouwmachineproducent Ursus in
Opalenica over. Ursus is al meer dan 25 jaar toeleverancier van de voermengwagenfabrikant uit
Oldenzaal en levert frames en onderdelen.
1 cilinder - tweetakt diesel
12 pk, 600 cc
6 versnellingen vooruit en 2 versnellingen achteruit
2 aftakassen
Eerste registratie 21.04.1958
Gebouwd tot ca. 1970
Beoogde toepassingsgebieden:
- Kwekerijen / tuincentra / wijnhuizen
- kleine agrarische deeltijdbedrijven uit de jaren zestig