De Brons 6 cylinder motor van het Mechanisch Erfgoed Centrum in Dronten is aangekocht in 2014. De motor werd ternauwernood gered uit de sleepboot die gesloopt zou worden. In 1956 werd de motorsleepboot Temi II gebouwd bij de ‘Scheepswerf Gbr. van Nugteren’ te Amsterdam. (later verhuisde de werf naar Friesland) Het werd op 6 juni 1957 geleverd aan ‘Rederij T. Dijkhuizen’ te Vlissingen. De motor was een viertakt zescylinder Brons nr. 10206 type 6ED. 480hp-353kW.
5 november 2014 • Gepost door: Hans Neels. De Binnenvaart.nl
Een van de mooiste voormalige slepertjes uit het Zeeuwse, de PUMA (Hakvoort), beter bekend als de TEMI II van Sleepdienst T. Dijkhuizen uit Vlissingen is gesloopt. Na het tragische ongeval met de TEMI IV werd de TEMI II in 1988 verkocht door de fa. Dijkhuizen aan Barthel & Schreiber in Duisburg. In 1990 kwam ze terug in Zeeland, ze was aangekocht door Zandzuig- & Transportbedrijf G.B. Versloot in Sluiskil. Tot begin jaren 2000 was de sleper regelmatig te zien met ploegwerkzaamheden, daarna bleef ze jaren opgelegd liggen in een kanaalarm bij Sluiskil in zwaar verwaarloosde toestand.
F. Logghe www.debinnevaart.nl
Al jaren ligt bij het binnenrijden van Sluiskil een zeer verwaarloosde sleepboot. Ondanks de slechte staat van onderhoud blijft het een fraai schip geen boot). Het schip is voorzien van een duwsteven, heeft een royale hoge roef met een ingang aan dek. De stuurhut is flink breed, de deuren bevinden zich dan ook aan de achterzijde. Ook de machinekamer opbouw is fors. Het lijkt er op als het achterste deel later bijgebouwd is. Dat gecombineerd met de aanwezigheid van een lier op het achterdek, twee reddingvlotcontainers en twee lichtmasten doet me vermoeden dat het schip voor een speciaal doel aangepast is, maar ik kan me daarin natuurlijk vergissen.
In 2007 kocht Verkoophaven Prinseneiland BV uit Dinteloord haar voor de verkoop en bracht haar naar Dinteloord. Hakvoort Vletverhuur van Urk kocht de PUMA in 2008 en bracht haar over naar de werf op Urk, waar ze werd drooggezet en delen van de huid werden vernieuwd. De opbouw werd gedeeltelijk gesloopt en weer opgebouwd, later lag ze weer te koop om verder opgeknapt te kunnen worden. Het kwam er niet meer van en onlangs kwam het einde alsnog voor de PUMA, ze arriveerde bij Hoeben Metalen BV/RDM in Kampen om te worden gesloopt. De oude zescylinder Brons-motor van de PUMA-TEMI II is door Hoeben Metalen BV/RDM Kampen verkocht aan het Motoren & Museum Dronten te Dronten.
(Foto: M. van Noort www.tugspotters .com)
Lees hier verhaal van de 16 jarige Jan Willemsen over het werken op de Temi 2.